dissabte, 10 de desembre del 2011

DAFO DEL CENTRE DE PRÀCTIQUES

Objectiu: Detectar les fortaleses, debilitats, oportunitats i amenaces sobre el pla de treball.
La matriu DAFO és una taula o quadre de doble entrada que concreta la valoració dels punts forts i febles del centre i les amenaces i oportunitats de l’entorn per tal d’ajudar a establir els objectius i les estratègies del centre educatiu, a continuació us presento la que he elaborat d'acord amb les meves pràctiques a l'IES:


Fortaleses
Debilitats
Anàlisi
  Intern
1.       Aules equipades amb recursos TIC.
2.       Coordinació excel·lent entre el professorat, AMPA, EAP, serveis socials i escoles adscrites. Es vetlla per un bon traspàs d’informació amb l’exterior: primària-secundària, serveis professionals externs (EAP, centres privats que atenen a l’alumnat, etc).
3.       Participació i implicació d’un gran nombre de professors del claustre en projectes de centre.
4.       Percentatge elevat de graduats en ESO i de títols de Batxillerat. Gran nombre d’alumnes que assoleixen les competències bàsiques i resultats molt bons en les proves PISA.
5.       Projecte de mediació escolar. Actuació immediata davant dels conflictes.
6.       Atenció de l’equip per la preocupació del benestar i salut dels alumnes: bulling, drogodependencia, etc
7.       Tasca tutorial i pla d’orientació molt cohesionada i consolidada.
8.       Adaptacions curriculars: projecte de futur individualitzat per a cada alumne.
9.       Comunitat educativa molt cohesionada i amb molt bona sintonia entre els diferents sectors. Motivat per assegurar i millorar l'aprenentatge de  les competències bàsiques i la seva avaluació.
10.   Gran nombre d’activitats educatives fora del centre, amb elevat nombre de participació d’alumnat i professorat.
11.   Organització del treball a través de grups flexibles per potenciar la motivació i aprenentatge de l’alumnat amb dificultats d’aprenentatge.
12.   El professorat ha incorporat en la seva pràctica docent, metodologies i recursos didàctics com el treball per tasques i el projecte 1x1, amb la intenció d´ apropar al màxim la vida a l' escola i implicar i motivar els alumnes.
1.       Recursos humans subdimensionats i insuficients  per atendre l’increment continuat de nombre d’alumnes amb NEE.
2.       Augment d’hores de docència per a la psicopedagoga del centre i haver d’atendre tots els conflictes que sorgeixen en el dia a dia i d’imprevist al centre.
3.       Dedicació horària  totalment insuficient de l’ EAP.
4.       Conflictes en els espais comuns en les hores d’entrada i sortida i també en el menjador.
5.       Canvi de personal: implica coneixer de nou el centre, alumnat, professorat i famílies. Cal conèixer de nou els casos i per fer-ne el seguiment cal dedicar-hi molt més temps. Això implicarà moltes més hores de coordinació i dedicació per part de tot l’equip psicopedagògic.
6.       La poca flexibilitat en els horaris a vegades dificulta la organització amb el treball (tutories amb les famílies, atenció a l’alumnat, …).
7.       Algunes vegades, quan es planteja treball a l’aula amb el portàtil hi ha dificultats de connexió o diversos problemes tècnics que impedeixen que alguns alumnes no puguin accedir al moodle.



Oportunitats
Amenaces
Anàlisi
  Extern
1. Impulsar la implicació de les famílies a través de les tutories i AMPA.
2. Augment de recursos humans per a l’atenció a la  diversitat, aula d’Acollida i alumnes amb trastorns greus de conducta.
3. Incrementar el nombre d’activitats inclusives per a diferent tipus d’alumnat.
4. Continuar la formació continuada al centre en relació als projectes que es duen a terme.
5. Potenciar la comunicació a través de la pàgina web i fomentar l’ús del correu electrònic per facilitar la comunicació del centre amb les famílies i l’entorn.
6. Poder participar en activitats diverses, complementàries al pla de treball establert en un inici, acompanyant la psicopedagoga del centre: excursió al Caixaforum “Parlem de drogues”, xerrada sobre detecció de bulling, anàlisi dels resultats, etc.

1. Increment continuat d’alumnes amb NEE, i immigrants amb baix coneixement de la llengua i/o manca d’escolarització prèvia, amb la conseqüent dificultats d’assolir el graduat en ESO.
2. Impossibilitat d’escolaritzar l’alumnat de la zona adscrita pel creixement del nombre d’habitants.
3. Manca d’infraestructures i d’activitats fora de l’horari escolar en els pobles adscrits.
4. Menor dedicació de les famílies als fills per l’augment de la jornada laboral, en detriment de la transmissió de valors i models socials de comportament.
5. Manca de personal qualificat per atendre els alumnes amb trastorns conductuals, socials i afectius.
6. Tutors desbordats per l’atenció i constant seguiment que es presta a l’alumnat i famílies.


 Algunes de les debilitats, avui per avui, no es facil resoldre-les, degut a les retallades de personal que implica dificultats en l’organització i atenció. La psicopedagoga de l’EAP té poc temps per a realitzar les tasques a l’institut (atendre alumnes, famílies, passar proves, ...) el que a vegades fa que s’allarguin més del compte els assumptes i costi posar solució als problemes. El mateix li passa a la psicopedagoga del centre, té poc temps i moltes tecles per a tocar, a la vegada que realitza tasques docents, ha d’atendre també tots aquells imprevistos que sorgeixen en el dia a dia, que crea aquella sensació “destar a tot arreu però no arribar a enlloc”. Amb el bon ambient, la coordinació i cooperació de l’equip caldrà afavorir aquestes mancances. L’ideal seria poder deixar unes hores flexibles dins el seu horari per poder atendre tots aquests imprevistos amb més calma.

Pel que fa als conflictes d’entrada i sortida i de menjador, s’intenta donar resposta immediata i atenció o seguiment de l’alumnat a través del professorat i si cal psicopedagoga del centre. A través del diàleg i els “pactes”, s’intenta que alumnes-professorat facilitin la resolució de conflictes. També es continua treballant per millorar la convivència al centre instaurant la bústia de la convivència.

Si un alumne té problemes de connexió o algun altre problema, s’intenta buscar solució per tal que l’alumne pugui continuar realitzant la tasca, ja sigui a través de la projecció al canó o fent un treball manual a través de fotocòpies i quadern. També hi ha un professor que disposa d’un temps per atendre a totes aquestes demandes, donant solució als problemes tècnics.

Les fortaleses descrites es duen a terme per part de tot l’equip docent, ja que anterioment hi ha hagut un consens i un treball d’equip que afavoreix el treball metodològic i organitzatiu del centre.

D’aquesta exhaustiva anàlisi es conclou que els objectius que el centre proposi aconseguir, hauran d’incidir en:
 Ser conscients de les fortaleses més potents de les quals disposem.
-  F7: Tasca tutorial i pla d’orientació molt cohesionada i consolidada.
- F8: Adaptacions curriculars: projecte de futur individualitzat per a cada alumne.

 Millorar les debilitats que puguin ser més útils i fàcils de compensar:
- D2,3,6:  Dedicació horària  totalment insuficient de l’ EAP i la psicopedagoga del centre.
- D7: Atenció als problemes tècnics dels portàtils i la xarxa.

 Aprofitar les oportunitats més útils:
- O1: Impulsar la implicació de les famílies a través de les tutories i AMPA.
- O2: Augment de recursos humans per a l’atenció a la  diversitat, Aula d’Acollida i alumnes amb trastorns greus de conducta.
- O4: Incrementar la formació continuada al centre en relació als projectes que es duen a terme.

 Buscar nous processos i recursos per lluitar contra les pitjors amenaces.
- A2: Impossibilitat d’escolaritzar l’alumnat de la zona adscrita pel creixement del nombre d’habitants.
- A3: Manca d’infraestructures i d’activitats fora de  l’horari escolar en els pobles adscrits.
- A4: Menor dedicació de les famílies als fills per l’augment de la jornada laboral, en detriment de la transmissió de valors i models socials de comportament.
- A5: Manca de personal qualificat per atendre els alumnes amb trastorns conductuals, socials i afectius.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.