Objectiu: Detectar les fortaleses, debilitats, oportunitats i amenaces sobre el pla de treball.
La matriu DAFO és una taula o quadre de doble entrada que concreta la valoració dels punts forts i febles del centre i les amenaces i oportunitats de l’entorn per tal d’ajudar a establir els objectius i les estratègies del centre educatiu, a continuació us presento la que he elaborat d'acord amb les meves pràctiques a l'IES:
Algunes de les debilitats, avui per
avui, no es facil resoldre-les, degut a les retallades de personal que implica
dificultats en l’organització i atenció. La psicopedagoga de l’EAP té poc temps
per a realitzar les tasques a l’institut (atendre alumnes, famílies, passar
proves, ...) el que a vegades fa que s’allarguin més del compte els assumptes i
costi posar solució als problemes. El mateix li passa a la psicopedagoga del
centre, té poc temps i moltes tecles per a tocar, a la vegada que realitza
tasques docents, ha d’atendre també tots aquells imprevistos que sorgeixen en
el dia a dia, que crea aquella sensació “destar a tot arreu però no arribar a
enlloc”. Amb el bon ambient, la coordinació i cooperació de l’equip caldrà
afavorir aquestes mancances. L’ideal seria poder deixar unes hores flexibles dins el
seu horari per poder atendre tots aquests imprevistos amb més calma.
La matriu DAFO és una taula o quadre de doble entrada que concreta la valoració dels punts forts i febles del centre i les amenaces i oportunitats de l’entorn per tal d’ajudar a establir els objectius i les estratègies del centre educatiu, a continuació us presento la que he elaborat d'acord amb les meves pràctiques a l'IES:
Fortaleses
|
Debilitats
|
|
Anàlisi
Intern
|
1. Aules
equipades amb recursos TIC.
2.
Coordinació excel·lent entre el
professorat, AMPA, EAP, serveis socials i escoles adscrites. Es vetlla per un bon traspàs d’informació amb l’exterior:
primària-secundària, serveis professionals externs (EAP, centres privats que
atenen a l’alumnat, etc).
3. Participació
i implicació d’un gran nombre de professors del claustre en projectes de
centre.
4. Percentatge
elevat de graduats en ESO i de títols de Batxillerat. Gran nombre d’alumnes
que assoleixen les competències bàsiques i resultats molt bons en les proves
PISA.
5. Projecte
de mediació escolar. Actuació immediata davant dels conflictes.
6. Atenció de
l’equip per la preocupació del benestar i salut dels alumnes: bulling,
drogodependencia, etc
7. Tasca
tutorial i pla d’orientació molt cohesionada i consolidada.
8. Adaptacions
curriculars: projecte de futur individualitzat per a cada alumne.
9. Comunitat
educativa molt cohesionada i amb molt bona sintonia entre els diferents
sectors. Motivat per assegurar i millorar l'aprenentatge de les competències bàsiques i la seva
avaluació.
10. Gran
nombre d’activitats educatives fora del centre, amb elevat nombre de
participació d’alumnat i professorat.
11. Organització del treball a través de grups flexibles per potenciar la
motivació i aprenentatge de l’alumnat amb dificultats d’aprenentatge.
12.
El professorat
ha incorporat en la seva pràctica docent, metodologies i recursos didàctics
com el treball per tasques i el projecte 1x1, amb la intenció d´ apropar al
màxim la vida a l' escola i implicar i motivar els alumnes.
|
1. Recursos
humans subdimensionats i insuficients
per atendre l’increment continuat de nombre d’alumnes amb NEE.
2. Augment
d’hores de docència per a la psicopedagoga del centre i haver d’atendre tots
els conflictes que sorgeixen en el dia a dia i d’imprevist al centre.
3. Dedicació
horària totalment insuficient de l’
EAP.
4. Conflictes en
els espais comuns en les hores d’entrada i sortida i també en el menjador.
5. Canvi de
personal: implica coneixer de nou el centre, alumnat, professorat i famílies.
Cal conèixer de nou els casos i per fer-ne el seguiment cal dedicar-hi molt
més temps. Això implicarà moltes més hores de coordinació i dedicació per
part de tot l’equip psicopedagògic.
6. La poca
flexibilitat en els horaris a vegades dificulta la organització amb el
treball (tutories amb les famílies, atenció a l’alumnat, …).
7. Algunes
vegades, quan es planteja treball a l’aula amb el portàtil hi ha dificultats
de connexió o diversos problemes tècnics que impedeixen que alguns alumnes no
puguin accedir al moodle.
|
Oportunitats
|
Amenaces
|
|
Anàlisi
Extern
|
1. Impulsar la
implicació de les famílies a través de les tutories i AMPA.
2. Augment de
recursos humans per a l’atenció a la
diversitat, aula d’Acollida i alumnes amb trastorns greus de conducta.
3. Incrementar
el nombre d’activitats inclusives per a diferent tipus d’alumnat.
4. Continuar la
formació continuada al centre en relació als projectes que es duen a terme.
5. Potenciar la
comunicació a través de la pàgina web i fomentar l’ús del correu electrònic
per facilitar la comunicació del centre amb les famílies i l’entorn.
6. Poder
participar en activitats diverses, complementàries al pla de treball
establert en un inici, acompanyant la psicopedagoga del centre: excursió al
Caixaforum “Parlem de drogues”, xerrada sobre detecció de bulling, anàlisi
dels resultats, etc.
|
1. Increment continuat
d’alumnes amb NEE, i immigrants amb baix coneixement de la llengua i/o manca
d’escolarització prèvia, amb la conseqüent dificultats d’assolir el graduat
en ESO.
2. Impossibilitat
d’escolaritzar l’alumnat de la zona adscrita pel creixement del nombre d’habitants.
3. Manca
d’infraestructures i d’activitats fora de l’horari escolar en els pobles
adscrits.
4. Menor
dedicació de les famílies als fills per l’augment de la jornada laboral, en
detriment de la transmissió de valors i models socials de comportament.
5. Manca de
personal qualificat per atendre els alumnes amb trastorns conductuals,
socials i afectius.
6. Tutors
desbordats per l’atenció i constant seguiment que es presta a l’alumnat i
famílies.
|
Pel que fa als conflictes d’entrada i
sortida i de menjador, s’intenta donar resposta immediata i atenció o seguiment
de l’alumnat a través del professorat i si cal psicopedagoga del centre. A
través del diàleg i els “pactes”, s’intenta que alumnes-professorat facilitin
la resolució de conflictes. També es continua treballant per millorar la convivència
al centre instaurant la bústia de la convivència.
Si un alumne té problemes de connexió
o algun altre problema, s’intenta buscar solució per tal que l’alumne pugui
continuar realitzant la tasca, ja sigui a través de la projecció al canó o fent
un treball manual a través de fotocòpies i quadern. També hi ha un professor
que disposa d’un temps per atendre a totes aquestes demandes, donant solució
als problemes tècnics.
Les fortaleses descrites es duen a
terme per part de tot l’equip docent, ja que anterioment hi ha hagut un consens
i un treball d’equip que afavoreix el treball metodològic i organitzatiu del
centre.
D’aquesta
exhaustiva anàlisi es conclou que els objectius que el centre proposi
aconseguir, hauran d’incidir en:
Ser conscients de les fortaleses més potents
de les quals disposem.
- F7: Tasca tutorial i pla d’orientació molt
cohesionada i consolidada.
- F8:
Adaptacions curriculars: projecte de futur individualitzat per a cada alumne.
Millorar les debilitats que puguin ser més
útils i fàcils de compensar:
- D2,3,6: Dedicació horària totalment insuficient de l’ EAP i la
psicopedagoga del centre.
- D7: Atenció
als problemes tècnics dels portàtils i la xarxa.
Aprofitar les oportunitats més útils:
- O1: Impulsar
la implicació de les famílies a través de les tutories i AMPA.
- O2: Augment
de recursos humans per a l’atenció a la
diversitat, Aula d’Acollida i alumnes amb trastorns greus de conducta.
- O4:
Incrementar la formació continuada al centre en relació als projectes que es
duen a terme.
Buscar nous processos i recursos per lluitar
contra les pitjors amenaces.
- A2:
Impossibilitat d’escolaritzar l’alumnat de la zona adscrita pel creixement del
nombre d’habitants.
- A3: Manca
d’infraestructures i d’activitats fora de
l’horari escolar en els pobles adscrits.
- A4: Menor
dedicació de les famílies als fills per l’augment de la jornada laboral, en
detriment de la transmissió de valors i models socials de comportament.
- A5: Manca de
personal qualificat per atendre els alumnes amb trastorns conductuals, socials
i afectius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.